Λαπίθες
βασιλείς: Φλεγύας – Ιξίων
ΟΙ
ΛΑΠΙΘΕΣ: Στα μυθικά-ηρωικά χρό-
νια,
οι πρώτοι κάτοικοι της Θεσσαλίας δεν
ήταν
οι Πελασγοί, αλλά ένας λαός με μυ-
θική
καταγωγή που ονομάζονται Λαπίθες.
Οι
Λαπίθες ήταν λαός πολεμικός, με πι-
θανότερη
προέλευση τις νοτιοανατολικές
ή
βόρειες πλαγιές του Ολύμπου, κι ο
πρώτος
τους βασιλιάς, ο Λαπίθης, ήταν
γιος
του Απόλλωνα και της Στίλβης, μιας
όμορφης
κόρης του Πηνειού και της Κρέ-
ουσας.
Το όνομα, μάλιστα, του παππού
του
Λαπίθη, δόθηκε τιμητικά στον ποταμό
που
διασχίζει τη Θεσσαλία κι αργοκυλάει
κάτω
από το κάστρο του μυθικού πρώτου
βασιλιά.
Ο Όμηρος τον στολίζει όμορφα,
αποκαλώντας
τον .Αργυροδίνη Πηνειό..
ΦΛΕΓΥΑΣ:
Από οικογένεια των Λαπι-
θών,
που κυριαρχούν στη συνέχεια στον
θεσσαλικό
θρόνο, είναι ο βασιλιάς Φλε-
γύας.
Φαίνεται πως το παλάτι του ήταν
στην
κοντινή Λακέρεια. Με τα παιδιά του,
η
γενιά των Λαπιθών επεκτείνεται σ’ όλη
τη Θεσσαλία.
Γιος του Φλεγύα ήταν ο
Ιξίων
και κόρη του η Κορωνίδα. Από την
ένωση
της Κορωνίδας και του θεού Απόλ-
λωνα
γεννήθηκε ο Ασκληπιός, γενάρχης
των
Ασκληπιάδων, του βασιλικού, δηλα-
δή,
οίκου της ΒΔ Θεσσαλίας ή Εστιαιώτι-
δας
με πρωτεύουσα την Τρίκκη, που ανα-
φέρεται
και στην Ιλιάδα. Όμως ο πατέρας
Φλεγύας
αγανάκτησε με την πράξη του
θεού
κατά της κόρης του και έκαψε το ιε-
ρό
του στους Δελφούς. Αυτή η ιεροσυλία
του
βεβαίως δεν έμεινε ατιμώρητη. Ο Δίας
τον
έστειλε στον Άδη τιμωρώντας τον με
αιώνια
βάσανα.
ΙΞΙΩΝ:
Αιώνια βάσανα όμως περίμεναν
και
τον γιο του Φλεγύα και διάδοχό του
στον
θρόνο, Ιξίωνα. Έτσι όταν ο Ιξίων πή-
ρε
την ανώτατη εξουσία της Λάρισας, ζή-
τησε,
μέσω πρέσβεων, απ’ τον βασιλιά
ενός
γειτονικού κράτους, τον Δηιονέα,
την
κόρη του, που ονομαζόταν Δία, για
να
την νυμφευτεί. Όμως, επειδή ο πατέ-
ρας
της αρχικά δεν συμφωνούσε, ο Ιξίων
του
υποσχέθηκε ως γαμήλιο δώρο μια
μεγάλη
έκταση της Θεσσαλίας. Έτσι εκεί-
νος
δέχτηκε, μα, μετά τον γάμο, ο γαμ-
πρός
δεν τήρησε την υπόσχεσή του. Θυ-
μωμένος
τότε με τον γαμπρό του ο Δηιο-
νέας,
του έκλεψε ένα μεγάλο κοπάδι άλο-
γα,
που από τότε αποτελούσε, το σύμβο-
λο
του θεσσαλικού κάμπου. Μετά από
χρόνια
ο Ιξίων προσκάλεσε τον πεθερό
του,
δήθεν για να γεφυρωθεί το χάσμα
ανάμεσά
τους, σε ένα συμπόσιο. Με με-
γάλη
χαρά ο Δηιονέας δέχτηκε, μα εκεί
τον
περίμενε η πιο δυσάρεστη έκπληξη
της
ζωής του: ο μνησίκακος Ιξίων τον έρι-
ξε
με δόλο σε ένα λάκκο, που μέσα του
έκαιγε
δυνατή φωτιά, με αποτέλεσμα να
χάσει
τη ζωή με απάνθρωπο τρόπο. Μετά
τη
φρικτή αυτή δολοφονία του πεθερού
του,
φυσικό ήταν ο Ιξίων να δεχτεί τη
.μήνιν.
(οργή) των θεών. Οι Ολύμπιοι
τον
τιμώρησαν με τη φοβερή αρρώστια
της
λύσσας. Όμως ο πατέρας των θεών,
ο
Δίας, συμπονώντας τον Θεσσαλό βα-
σιλιά,
όχι μόνο τον απάλλαξε απ’ αυτό,
αλλά
τον κάλεσε και σε συμπόσιο στον
Όλυμπο,
δείχνοντάς του μ' αυτό τον τρό-
πο
ότι τον συγχωρούσε. Εν τούτοις ο
Ιξίων,
μη ξεχνώντας τον κακό του εαυτό,
φέρθηκε
απρεπέστατα στον ίδιο τον ευερ-
γέτη
του, προσπαθώντας μάλιστα να επι-
τεθεί
στην Ήρα. Ο Δίας, βλέποντας το μέ-
γεθος
της κακότητάς του, έδωσε σε μια
νεφέλη
(σύννεφο) τη μορφή της Ήρας,
με
αποτέλεσμα να ξεγελαστεί ο Ιξίων και
να
γεννήσει απ’ τη Νεφέλη τον Κένταυ-
ρο,
γενάρχη των μυθικών τεράτων. Εξαι-
τίας
όλων αυτών, ακολούθησε η αιώνια
και
αμετάκλητη τιμωρία του Ιξίωνα. Ο
Ερμής
έδεσε με φίδια, κι όχι αλυσίδες,
τον
τιμωρημένο ασεβή Θεσσαλό βασιλιά
πάνω
σε φλεγόμενο τροχό που είχε ετοι-
μάσει
ο Ήφαιστος. Την αιώνια αυτή τι-
μωρία
παρακολουθούν από κοντά οι μυ-
θικές
Ερινύες (τύψεις), κάνοντάς βαρύ-
τερο
το μαρτύριό του, ενώ ο τιμωρού-
μενος
φαίνεται μέσα από τα δεσμά του
σαν
να φωνάζει απ’ τον αέναο τροχό του
και
τα λόγια του αντηχούν μέχρι σήμερα
στ’
αυτιά μας: .Πρέπει να τιμούμε τους
ευεργέτες
μας!..
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου