Πέμπτη 14 Φεβρουαρίου 2013




Λαπίθες βασιλείς: Φλεγύας – Ιξίων

ΟΙ ΛΑΠΙΘΕΣ: Στα μυθικά-ηρωικά χρό-
νια, οι πρώτοι κάτοικοι της Θεσσαλίας δεν
ήταν οι Πελασγοί, αλλά ένας λαός με μυ-
θική καταγωγή που ονομάζονται Λαπίθες.
Οι Λαπίθες ήταν λαός πολεμικός, με πι-
θανότερη προέλευση τις νοτιοανατολικές
ή βόρειες πλαγιές του Ολύμπου, κι ο
πρώτος τους βασιλιάς, ο Λαπίθης, ήταν
γιος του Απόλλωνα και της Στίλβης, μιας
όμορφης κόρης του Πηνειού και της Κρέ-
ουσας. Το όνομα, μάλιστα, του παππού
του Λαπίθη, δόθηκε τιμητικά στον ποταμό
που διασχίζει τη Θεσσαλία κι αργοκυλάει
κάτω από το κάστρο του μυθικού πρώτου
βασιλιά. Ο Όμηρος τον στολίζει όμορφα,
αποκαλώντας τον .Αργυροδίνη Πηνειό..
ΦΛΕΓΥΑΣ: Από οικογένεια των Λαπι-
θών, που κυριαρχούν στη συνέχεια στον
θεσσαλικό θρόνο, είναι ο βασιλιάς Φλε-
γύας. Φαίνεται πως το παλάτι του ήταν
στην κοντινή Λακέρεια. Με τα παιδιά του,
η γενιά των Λαπιθών επεκτείνεται σ’ όλη
τη Θεσσαλία. Γιος του Φλεγύα ήταν ο
Ιξίων και κόρη του η Κορωνίδα. Από την
ένωση της Κορωνίδας και του θεού Απόλ-
λωνα γεννήθηκε ο Ασκληπιός, γενάρχης
των Ασκληπιάδων, του βασιλικού, δηλα-
δή, οίκου της ΒΔ Θεσσαλίας ή Εστιαιώτι-
δας με πρωτεύουσα την Τρίκκη, που ανα-
φέρεται και στην Ιλιάδα. Όμως ο πατέρας
Φλεγύας αγανάκτησε με την πράξη του
θεού κατά της κόρης του και έκαψε το ιε-
ρό του στους Δελφούς. Αυτή η ιεροσυλία
του βεβαίως δεν έμεινε ατιμώρητη. Ο Δίας
τον έστειλε στον Άδη τιμωρώντας τον με
αιώνια βάσανα.
ΙΞΙΩΝ: Αιώνια βάσανα όμως περίμεναν
και τον γιο του Φλεγύα και διάδοχό του
στον θρόνο, Ιξίωνα. Έτσι όταν ο Ιξίων πή-
ρε την ανώτατη εξουσία της Λάρισας, ζή-
τησε, μέσω πρέσβεων, απ’ τον βασιλιά
ενός γειτονικού κράτους, τον Δηιονέα,
την κόρη του, που ονομαζόταν Δία, για
να την νυμφευτεί. Όμως, επειδή ο πατέ-
ρας της αρχικά δεν συμφωνούσε, ο Ιξίων
του υποσχέθηκε ως γαμήλιο δώρο μια
μεγάλη έκταση της Θεσσαλίας. Έτσι εκεί-
νος δέχτηκε, μα, μετά τον γάμο, ο γαμ-
πρός δεν τήρησε την υπόσχεσή του. Θυ-
μωμένος τότε με τον γαμπρό του ο Δηιο-
νέας, του έκλεψε ένα μεγάλο κοπάδι άλο-
γα, που από τότε αποτελούσε, το σύμβο-
λο του θεσσαλικού κάμπου. Μετά από
χρόνια ο Ιξίων προσκάλεσε τον πεθερό
του, δήθεν για να γεφυρωθεί το χάσμα
ανάμεσά τους, σε ένα συμπόσιο. Με με-
γάλη χαρά ο Δηιονέας δέχτηκε, μα εκεί
τον περίμενε η πιο δυσάρεστη έκπληξη
της ζωής του: ο μνησίκακος Ιξίων τον έρι-
ξε με δόλο σε ένα λάκκο, που μέσα του
έκαιγε δυνατή φωτιά, με αποτέλεσμα να
χάσει τη ζωή με απάνθρωπο τρόπο. Μετά
τη φρικτή αυτή δολοφονία του πεθερού
του, φυσικό ήταν ο Ιξίων να δεχτεί τη
.μήνιν. (οργή) των θεών. Οι Ολύμπιοι
τον τιμώρησαν με τη φοβερή αρρώστια
της λύσσας. Όμως ο πατέρας των θεών,
ο Δίας, συμπονώντας τον Θεσσαλό βα-
σιλιά, όχι μόνο τον απάλλαξε απ’ αυτό,
αλλά τον κάλεσε και σε συμπόσιο στον
Όλυμπο, δείχνοντάς του μ' αυτό τον τρό-
πο ότι τον συγχωρούσε. Εν τούτοις ο
Ιξίων, μη ξεχνώντας τον κακό του εαυτό,
φέρθηκε απρεπέστατα στον ίδιο τον ευερ-
γέτη του, προσπαθώντας μάλιστα να επι-
τεθεί στην Ήρα. Ο Δίας, βλέποντας το μέ-
γεθος της κακότητάς του, έδωσε σε μια
νεφέλη (σύννεφο) τη μορφή της Ήρας,
με αποτέλεσμα να ξεγελαστεί ο Ιξίων και
να γεννήσει απ’ τη Νεφέλη τον Κένταυ-
ρο, γενάρχη των μυθικών τεράτων. Εξαι-
τίας όλων αυτών, ακολούθησε η αιώνια
και αμετάκλητη τιμωρία του Ιξίωνα. Ο
Ερμής έδεσε με φίδια, κι όχι αλυσίδες,
τον τιμωρημένο ασεβή Θεσσαλό βασιλιά
πάνω σε φλεγόμενο τροχό που είχε ετοι-
μάσει ο Ήφαιστος. Την αιώνια αυτή τι-
μωρία παρακολουθούν από κοντά οι μυ-
θικές Ερινύες (τύψεις), κάνοντάς βαρύ-
τερο το μαρτύριό του, ενώ ο τιμωρού-
μενος φαίνεται μέσα από τα δεσμά του
σαν να φωνάζει απ’ τον αέναο τροχό του
και τα λόγια του αντηχούν μέχρι σήμερα
στ’ αυτιά μας: .Πρέπει να τιμούμε τους
ευεργέτες μας!..

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου